Monday, March 8, 2010

Hantu Di Mana-Mana



PUTRAJAYA: Kerajaan akan menguatkuasa Garis Panduan Penapisan Filem yang baru Isnin depan bagi menggantikan garis panduan yang diguna pakai sejak 1993.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Seri Mahmood Adam berkata garis panduan itu antara lain mengandungi pernyataan mengenai perkara yang diteliti dalam proses menapis filem oleh Lembaga Penapis Filem (LPF). 

Ini merangkumi empat aspek iaitu keselamatan dan ketenteraman awam, keagamaan, sosio-budaya dan ketertiban dan ketatasusilaan, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Garis Panduan Penapisan Filem keempat di sini hari ini. 

Beliau berkata garis panduan itu boleh dijadikan panduan kepada penggiat seni perfilemen mengenai perkara-perkara yang harus diberi perhatian dan penilaian kritikal berhubung kandungan sesebuh filem. Menurutnya garis panduan baru itu dipersetujui oleh majoriti pihak yang berkepentingan dalam bidang itu termasuk penerbit filem. - Bernama




Pada pendapat aku insan yang tidak la pandai sangat tentang dunia perfileman ni, kurangkanlah sikit buat filem-filem hantu tu. Sekarang ni semuanya nak "dihantukan" oleh penerbit filem dan menjadi semacam isu semasa lak bila perkara ni diperkatakan oleh imam khutbah Jumaat minggu lepas. Hatta ke congkak yang lama dah orang dok main pun dijadikan citer hantu. Silap-silap mesin basuh pun ada hantu. Huhuhu... 
Kata tok khatib, filem-filem seram ni banyak menonjolkan ajaran khurafat di kalangan masyarakat terutamanya yang beragama Islam. Memang la nak dijadikan pengajaran. Tapi bagaimana lak bila kanak-kanak terpengaruh dan ramai yang dewasa kembali mencari benda-benda tersebut untuk kepentingan diri sendiri. Walaupun benda-benda kurafat dan syirik ini sudah lama dilupakan, namun ianya tidak mustahil kembali subur setelah hebat dipromosikan oleh penerbit-penerbit filem sekarang. Fikir-fikirkanlah.. 





No comments: