Sunday, February 14, 2010

Lost World of Lata Bayu


Perjalanan dari Pulau Sayak ke Lata Bayu mengambil masa kira-kira sejam setengah. Kenangan pahit yang dilalui di Pulau Sayak menjadi bahan ketawa sepanjang perjalanan. Ternyata kenangan sebegitu menjadi kenangan dan menambah pengalaman bagi kami.

Setibanya kami di Lata Bayu, segala penat-lelah dirasakan hilang. Keindahan floranya yang menghijau seolah memberi kami semangat baru. Badan yang letih dirasakan segar semula. Lata Bayu terkenal dengan keindahan dan kesejukan air terjunnya yang bersih dan tidak tercemar. Landskapnya yang kaya dengan kehijauan tumbuhan semulajadi serta kebersihan kawasan rekreasi ini yang dijaga dengan rapi turut menambah lagi daya tarikannya. 


     Pali memulakan majlis perasmian dengan terjun tiruk dikuti dengan saya yang hanya melakukan dayungan sisi. Destinasi kami ialah air terjun yang laju mengalir dari atas jeram. Amin yang pada mulanya malu-malu kucing untuk turun ke air menjadi aktif apabila melihat kami berenang dengan jayanya menuju ke air terjun tersebut. Nashriq yang sedang galak melakukan aksi-aksi daripada laut dalam juga membangkitkan semangat ingin tahunya. Segala kenangan di Pulau Sayak dilupakan buat sementara waktu sementara kami memuaskan nafsu melayani gelodak air terjun di Lata Bayu.

Lata Bayu adalah salah sebuah pusat rekreasi di daerah Baling. Kawasan ini lengkap dengan kemudahan seperti dewan, tandas, surau dan medan makan menjadikannya sesuai untuk rekreasi sekeluarga. Bagi anda yang sukakan aktiviti perkhemahan, kawasan ini menjanjikan pengalaman yang sukar dilupakan. Pengunjung boleh memilih mana-mana tempat yang dirasakan sesuai. Tetapi awas!! Lamunan anda mungkin terhenti dek suara kanak-kanak yang berlegar di sekitar campsite anda. :p




Album Gambar>>>

No comments: