Tuesday, March 2, 2010

Wanita, Iklan & ...




Hari minggu yang lalu aku luangkan masa jalan-jalan dengan kawan-kawan. Sambil dok bincang pasal isu-isu semasa kawan aku cakap dia ada nampak iklan Avira Antivirus guna model nurse buat iklan. Aku rasa tertarik sebab memang banyak iklan yang gunakan wanita sebagai model. Nak pulak yang seksi-seksi.. Fuhhh… 




Apa sekalipun bukan part seksi tu yang nak aku fokuskan. Aku cuma pelik jugak sebab sampai ke tahap antivirus pun gunakan wanita sbg model buat iklan. Kalau iklan kereta ke, iklan motor ke rasanya dah memang biasa la kita tgk. Iklan Nescafe dengan Kopi Cap Songkok pn ada model wanita. Padahal orang pompuan ni x ramai yg suka minum kopi pun. Hatta iklan tayar pun kdg2 ada jugak guna model wanita.



Iklan sekarang kat papan-papan iklan kat tepi-tepi jalan tu pun ikut negeri. Kalau kat Alor Setar  ni boleh la tgk Farah Fauzana pakai tudung  buat iklan Nescafe. Pastu siap tulis jawi lagi. Biasala negeri-negeri di bawah lindungan bulan.

Aku terfikir jugak mengapa nak jugak digunakan model pompuan ni kan tambah-tambah lagi iklan kereta ngan moto. Orang pompuan ni bukan pandai sangat pun nak menilai kereta tu. Diorang tau naik je. Minyak enjin pun xtau benda apa kalau orang x cakap. Yang dia tau isi minyak ngan bawak je. Tu pun nak keta auto, yang manual x reti. Mintak maaf ye orang-orang pompuan. Dah kenyataan.. Hehehe…

Mengikut pendapat kawan aku sorang ni, dia kata orang pompuan ni salah satu keindahan alam. Sebab tu patut diletakkan sebagai gambar buat hiasan. Jiwang dia ni. Sorang lagi cakap orang pompuan ni pandang kereta besar je. Keta-keta tempatan x pandang. Sebab tu xdak model pompuan buat iklan untuk Pro Dua dengan Proton. Padahal diorang xtau kadang2 orang yang bawak keta besar ni berhutang keliling pinggang + boya darat. Bukan semua pompuan mcm tu kan.. Jahat dia ni. Bagi aku lak, kalau iklan ni, guna la pompuan cantik macam mana pun kalau barangan x berkualiti, x laku jugak. Buat sedap mata memandang je. Model tu saja je dah keja dia. Dia pun nak cari makan jugak bro.

Sesetengah orang cakap iklan mcm ni mengeksploitasi orang pompuan. Jadikan sebagai daya penarik kat situ. Kalau letak model laki-laki pun boleh jugak kan. Korang  pulak rasa mcm mana? Apapun jangan sampai ada yang eksiden lak sebab tgk pompuan kat papan iklan tu. Hehehe..






No comments: