Monday, March 1, 2010

1 MALAYSIA

1 Malaysia 1 matlamat, 1 impian. Inilah yang sering dilaungkan oleh Perdana Menteri kita DatSeri Najib Tun Razak. Perakara ini menjadi satu isu semasa yang telah diketahui umum hatta kanak-kanak pun melaungkan slogan 1 Malaysia.


Pada asasnya sepertimana yang kita ketahui, 1 Malaysia adalah program kerajaan  untuk menyatupadukan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Sememangnya kaum-kaum di negara kita pada hari ini pada dasarnya bersatu padu dan bekerjasama untuk menjaga keamanan dan membangunkan negara ini.

Namun hakikat yang sebenarnya, kita hanya tidak bergaduh sesama kaum dan menjalankan kehidupan masing-masing dalam dunia masing-masing. Memang ada interaksi sesama kaum dalam kehidupan harian. Tetapi adakah kita benar-benar dapat bersahabat baik dengan pelbagai kaum di negara ini sepertimana yang ditunjukkan di dalam iklan-iklan?

Inilah yang cuba dibentuk oleh kerajaan pimpinan Barisan Nasional sekarang. Bukan sahaja untuk membentuk perpaduan antara masyarakat berbilang kaum, malahan supaya dapat menjalin persahabatan dan berkekakalan keamanan yang dikecapi sekarang.

Program seumpama ini adalah baik tetapi kadangkala menimbulkan prejudis, prasangka dan persoalan. Adakah ada kemungkinan hak-hak eksklusif bumiputra akan turut sama dikongsi oleh masyarakat bukan bumiputra suatu masa nanti? Fikir-fikirkanlah..

No comments: